W zakresie gospodarki nieruchomościami do zadań referatu należy w szczególności: - Prowadzenie rejestru gruntów i budynków mienia gminnego,
- Przygotowanie dokumentacji formalno - prawnej dla celów sprzedaży, dzierżawy, zarządu i użytkowania wieczystego oraz w związku z przetargami,
- Sporządzanie i rejestracja umów zbycia i obciążenia nieruchomości,
- Przygotowanie dokumentacji do komunalizacji nieruchomości na terenie Gminy,
- Tworzenie zasobu gruntów gminnych na cele zabudowy oraz nabywanie nieruchomości na inne cele w tym pod inwestycje gminne,
- Regulacja stanów prawnych nieruchomości mienia gminnego,
- Prowadzenie spraw z zakresu wykorzystania prawa pierwokupu nieruchomości,
- Przygotowanie dokumentacji dla potrzeb ustalenia wysokości opłaty adiacenckiej.
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków;
- kontrola mieszkańców w zakresie szczelności zbiorników bezodpływowych, a także umów oraz dowodów uiszczania opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczali ścieków;
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz transportu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków;
W zakresie ochrony i kształtowania środowiska na terenie Gminy do zadań referatu należy w szczególności:
- nadzór nad ochroną ziemi, powietrza, wód gruntowych przed zanieczyszczeniami, nadmiernym hałasem i innymi czynnikami powodującymi zagrożenie dla środowiska,
- nadzór i kontrola użytkowników maszyn i urządzeń nad prawidłowym eksploatowaniem pod względem uciążliwości dla środowiska,
- nadzór i kontrola użytkowników w sposób szczególny korzystających ze środowiska - wydobywających kopaliny i inne minerały na terenie Gminy - wydawanie odpowiednich decyzji i postanowień w tym zakresie,
- współpraca z Państwową Inspekcją Ochrony Środowiska w zakresie ochrony i utrzymania środowiska w należytym stanie.
- opiniowanie i uzgadnianie planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie planowania inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska,
- prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
- prowadzenie wykazu publicznie dostępnych danych dotyczących ochrony środowiska.
- edukacja ekologiczna
- Opracowywanie gminnych programów ochrony środowiska,
- Realizacja zadań związanych z wdrażaniem Gminnego POŚ w tym: koordynowanie zadań wg. POŚ, monitorowanie efektów ich realizacji oraz przedstawianie okresowych raportów,
- Naliczanie opłat na gospodarcze korzystanie ze środowiska Urzędu Miasta i Gminy Szczekociny
- Zatwierdzanie ugód w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach.
- Prowadzenie spraw z zakresu zmiany stanu wody na gruncie - prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie decyzji nakazujących właścicielom gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.
- Prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie decyzji na usunięcie drzew i krzewów.
- Prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie decyzji w celu wymierzenia kary za zniszczenie, usuwanie niewłaściwą pielęgnację terenów zieleni, drzew i krzewów.
- Realizacja innych zadań gminy wynikających z ustawy o ochronie przyrody
- Prowadzenie spraw dotyczących ochrony przed bezdomnymi zwierzętami.
- Prowadzenie spraw w zakresie udzielenia, cofania zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną.
- Zadania gminy wynikające z Ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze.
W zakresie rolnictwa i leśnictwa do zadań referatu należy w szczególności: - Prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa, rybactwa, hodowli zwierząt,.
- Poświadczanie oświadczeń na podstawie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.
- Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem podatku akcyzowego od zakupionego paliwa rolniczego
- Współpraca z Kołami Gospodyń Wiejskich
- Opiniowanie obowiązku zdjęcia warstwy ziemi uprawnej.
- Współpraca ze służbami weterynaryjnymi w zakresie organizacji profilaktyki weterynaryjnej na terenie Gminy i w zakresie zwalczania chorób zwierzęcych,
- Współpraca ze Stacją Chemiczno Rolniczą w zakresie badania gleb i zakupu wapna
- Nadzór nad kołami łowieckimi w zakresie ustalania planów odstrzałów oraz zwalczania wścieklizny,
- Nadzór nad realizacją zalesień gruntów leśnych będących własnością gminy oraz ich pielęgnacja .
- Organizacja i przeprowadzanie wyborów do izb rolniczych,
W zakresie spraw geodezyjnych do zadań referatu należy w szczególności : - Scalenia i podziały nieruchomości,
- Rozgraniczenia nieruchomości:
- przygotowanie postanowień o wszczęciu postępowań rozgraniczeniowych,
- analiza i kontrola dokumentacji rozgraniczeniowej (operaty geodezyjne)
- orzekanie o umorzeniu i zatwierdzeniu rozgraniczeń
- przesyłanie dokumentacji wraz z opinią do organów wyższej instancji i sądu
- kompletowania dokumentów i przesyłanie do ewidencji gruntów,
3. Podziały nieruchomości:
- analiza i ocena operatów pomiarowych przedłożonych do zatwierdzenia,
- wydawanie decyzji zatwierdzających podziały i przesłanie kompletu dokumentów do zmian w ewidencji gruntów.
4. Nazewnictwo ulic i numeracja porządkowa nieruchomości:
- prowadzenie rejestrów numeracji budynków i wprowadzanie zmian
- wydawanie zawiadomień o nadaniu numeracji budynków z przesłaniem do stosownych organów
- wydawanie zaświadczeń o lokalizacji budynków dla celów prawnych,
- przygotowywanie projektów uchwał i rozstrzygnięć w przedmiocie wprowadzenia lub zmiany numeracji nieruchomości.
PRACOWNICY: