Referat Finansowy (FN)
1. Do zadań Referatu w zakresie księgowości należy:
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej budżetu Gminy w tym Urzędu Miasta i Gminy,
- sporządzanie sprawozdań finansowych określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach regulujących prowadzenie rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych,
- prowadzenie ewidencji na potrzeby podatku od towarów i usług (VAT), sporządzanie i składanie deklaracji VAT oraz odprowadzanie należnego podatku, sporządzanie faktur VAT,
- ewidencjonowanie składników majątkowych oraz rozliczanie inwentaryzacji,
- pobór i windykacja należności za oddane w użytkowanie, użyczenie, dzierżawę lub najem nieruchomości Gminy oraz niektórych innych należności Gminy za wyjątkiem należności pobieranych w trybie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa,
- współpraca przy opracowywaniu części finansowej wniosków dla pozyskania środków pozabudżetowych, w szczególności z Unii Europejskiej,
- współpraca wraz z innymi referatami w zakresie rozliczeń pozyskanych środków pozabudżetowych,
- realizacja zadań związanych z planowaniem i sprawozdawczością budżetową a w szczególności:
- opracowywanie projektu uchwały budżetowej i przedkładanie go Burmistrzowi,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie Gminy,
- sporządzanie informacji i analiz niezbędnych do podejmowania uchwał w sprawach gospodarki finansowej Gminy,
- sporządzanie informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze oraz rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych oraz innych sprawozdań z zakresu budżetu i finansów gminy przewidzianych przepisami prawa, oprócz sprawozdań finansowych określonych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach regulujących prowadzenie rachunkowości w jednostkach sfery finansów publicznych,
- sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń burmistrza w innych sprawach dotyczących budżetu i finansów.
9. prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu, a w szczególności:
- obsługa wynagrodzeń z tytułu umów o pracę - naliczanie wynagrodzeń, dokonywanie potrąceń i przygotowanie list do wypłaty,
- wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych i innych przepisów związanych z wynagrodzeniami, a w szczególności potrącanie należnych składek i zaliczek na podatek dochodowy i ich przekazywanie (przelewy)
- sporządzanie deklaracji na podatek dochodowy od osób fizycznych
- sporządzanie pracownikom informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,
- Sporządzanie deklaracji rozliczeniowych i raportów imiennych do ZUS
- Sporządzanie zaświadczeń o wynagrodzeniach dla odpowiednich organów oraz dla pracowników
- Naliczanie, składanie deklaracji i regulowanie należnych składek do PFRON,
- Sporządzanie oraz aktualizacja planu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych10. realizacja zadań związanych z obsługą pożyczek, kredytów, dotacji, a w szczególności:
a) przygotowanie dokumentacji niezbędnej do pozyskiwania kredytów, pożyczek i oraz obsługa długu Gminy z tytułu kredytów,pożyczek
b) przygotowanie zleceń do przekazywania środków gminnym jednostkom organizacyjnym z tytułu zasilenia w środki lub dotacji z budżetu na podstawie planu wydatków i składanych wniosków,
c) przyjmowanie rozliczeń udzielanych dotacji z budżetu, oraz sprawdzanie ich zgodności z zawartymi umowami i porozumieniami,
11. Prowadzenie obsługi kasowej Gminy oraz Urzędu
12. Rozliczanie delegacji z odbytych podróży służbowych,
13. Ustalanie i rozliczanie zaliczek.
2. Do zadań Referatu w zakresie wymiaru podatków i opłat lokalnych oraz opłaty skarbowej należy:
- dokonywanie czynności sprawdzających mających na celu: sprawdzenie terminowości składania przez podatników deklaracji, formalnej poprawności deklaracji, ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami,
- prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem zobowiązań podatkowych na majątku podatnika,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg podatkowych, umarzaniem, rozkładaniem na raty i odraczaniem terminów płatności należności z tytułu podatków i opłat stanowiących w całości dochody gminy, a pobieranych przez urząd skarbowy,
- prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia lub określenia wysokości podatków: rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportu oraz opłat lokalnych i opłaty skarbowej,
- prowadzenie postępowań w sprawie stwierdzenia nadpłaty w podatkach i opłatach lokalnych oraz opłacie skarbowej,
- prowadzenie postępowań w sprawie udzielenia pomocy de minimis oraz indywidualnej pomocy publicznej w zakresie ulg w zapłacie podatków lokalnych,
- prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu pomocy publicznej udzielonej w formie ulg w zapłacie podatków lokalnych i wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających fakty albo stan prawny wynikający z ewidencji podatkowej nieruchomości, rejestrów lub innych danych podatkowych,
- sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej w zakresie podatków i opłat lokalnych,
- sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat lokalnych udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty,
- prowadzenie postępowań w sprawach udzielania ulg podatkowych, umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności podatków i opłat lokalnych, do których zastosowanie mają przepisy ustawy Ordynacja podatkowa,
- sporządzanie informacji podatkowych na wniosek jednostek organizacyjnych KRUS, ZUS, ośrodków pomocy społecznej oraz innych uprawnionych instytucji,
- sporządzanie informacji, analiz i prognoz finansowych w zakresie podatków i opłat lokalnych na potrzeby organów gminy,
- przygotowanie propozycji stawek podatków i opłat lokalnych,
- sporządzanie projektów uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych,
- sporządzanie sprawozdań jednostkowych z wykonania planu dochodów budżetowych z tytułu podatków lokalnych w zakresie skutków udzielonych ulg i zwolnień,
- sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej z tytułu ulg w zapłacie podatków i opłat lokalnych,
3. Do zadań Referatu w zakresie poboru podatków i opłat lokalnych i opłaty skarbowej należą w szczególności:
- prowadzenie w księgach rachunkowych (ewidencji analitycznej) ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej
- dokonywanie czynności sprawdzających w zakresie terminowości wpłat należności przez podatników
- podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych ( upomnienia, tytuły wykonawcze i inne przewidziane prawem)
- sporządzanie informacji podatkowych na wniosek organów egzekucyjnych,
- sporządzanie wniosków o wpis i wykreślenie wpisu hipoteki przymusowej z tytułu zobowiązań podatkowych oraz z tytułu zaległości podatkowych w podatkach i opłatach lokalnych,
- sporządzanie wniosków o wpis i wykreślenie wpisu zastawu skarbowego z tytułu zobowiązań podatkowych oraz z tytułu zaległości podatkowych w podatkach i opłatach lokalnych do rejestru zastawów skarbowych,
- dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości,
- prowadzenie postępowań w sprawach udzielania ulg podatkowych, umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności podatków i opłat lokalnych, do których zastosowanie mają przepisy ustawy Ordynacja podatkowa,
- prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem wpłat na poczet zaległości podatkowych oraz zwrotem nadpłat,
- przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego inkasentów,
- sporządzanie sprawozdań jednostkowych z wykonania dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz opłaty skarbowej,
- sporządzanie sprawozdań cząstkowych o zaległościach we wpłatach z tytułu podatków i opłat lokalnych,
- ustalenie na podstawie ewidencji księgowej danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości podatkowych oraz wydawanie tych zaświadczeń,
- wystawianie kasowych dowodów wpłat podatków lokalnych.
4. W zakresie działalności kontrolnej:
- przeprowadzanie kontroli podatkowej u podatników i inkasentów, której celem jest sprawdzenie czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego,
- przygotowywanie i składanie wniosków do właściwych organów, o ukaranie podatników w trybie przepisów kodeksu karno-skarbowego.
PRACOWNICY:
email: bip@szczekociny.pl tel.:343557050 , w dniu: 19‑04‑2013 14:37:00
email: bip@szczekociny.pl tel.:343557050 , w dniu: 19‑04‑2013 14:37:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|