Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego (USC) należy realizacja zadań wynikających z przepisów prawa o aktach stanu cywilnego, kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i innych związanych z nimi przepisami oraz zadań wynikających z konwencji i umów międzynarodowych, a w szczególności:
- rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów oraz innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
- dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego w oparciu o orzecznictwo sądowe i decyzje administracyjne,
- sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
- prowadzenie ksiąg stanu cywilnego oraz archiwum urzędu stanu cywilnego,
- przyjmowanie oświadczeń woli o: wstąpieniu w związek małżeński; wyborze nazwisk noszonych po zawarciu małżeństwa; braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa; powrocie małżonka rozwiedzionego do poprzedniego nazwiska; zmianie imienia dziecka; uznaniu dziecka; nadaniu dziecku nazwiska męża matki, woli spadkodawcy zawierających rozrządzenia na wypadek śmierci; innych wynikających z przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego;
- wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu prawa o aktach stanu cywilnego;
- wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących zmiany imion i nazwisk;
- przyjmowanie wniosków o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie i organizowanie uroczystości związanych z nadaniem medalu;
- przygotowywanie i organizowanie uroczystości związanej z setną rocznicą urodzin;
- prowadzenie ewidencji i przechowywanie testamentów.
PRACOWNICY: