W zakresie planowania przestrzennego do zadań Referatu należy:
- koordynacja sporządzania projektów planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego;
- wydawanie wypisów i wyrysów obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, także z uchylonych i nieobowiązujących oraz studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego;
- prowadzenie rejestrów planów miejscowych a także wniosków o ich sporządzenie lub zmianę oraz przechowywanie oryginałów planów zagospodarowania przestrzennego uchylonych i nieobowiązujących;
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego;
- wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego;
- wydawanie decyzji o przeniesieniu decyzji o warunkach zabudowy;
- prowadzenie rejestrów wydanych decyzji;
- prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w związku z należnymi Gminie opłatami i ewentualnymi odszkodowaniami za poniesioną przez właścicieli gruntów szkodę rzeczywistą, wynikającymi z uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz realizacją zapisów zawartych w uchwałach Rady Gminy dotyczących tzw. opłat planistycznych;
- wydawanie zaświadczeń dotyczących zmian w budowie obiektu w zakresie ich zgodności z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego;
W zakresie drogownictwa do zadań Referatu należy:
- planowanie, budowa, remonty, modernizacja, bieżące utrzymanie i ochrona dróg gminnych, w tym rozliczanie rzeczowo - finansowe w/w robót;
- budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona dróg transportu rolnego w tym rozliczanie rzeczowo - finansowe w/w robót;
- zarządzanie siecią dróg gminnych;
- orzekanie o przywróceniu pasa drogowego drogi gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia;
- wydawanie zezwoleń na lokalizację w pasie drogowym dróg gminnych obiektów związanych z gospodarką drogową;
- wydawanie zezwoleń na lokalizację w pasie drogowym dróg gminnych obiektów niezwiązanych z gospodarką drogową;
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
- naliczanie opłat za zajęcie pasa drogowego oraz kar za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu;
- prowadzenie bieżących i okresowych kontroli stanu dróg, uli, placów, obiektów mostowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- współdziałanie z innymi zarządami dróg w przedmiocie realizacji inwestycji drogowych;
- prowadzenie spraw w zakresie oznakowania dróg;
- prowadzenie ewidencji dróg, obiektów drogowych i mostowych;
- ustalanie miejsc, w których pobiera się opłaty za parkowanie pojazdów;
- nadzór nad utrzymaniem przystanków i wiat przystankowych;
- prowadzenie spraw związanych z oświetleniem ulicznym;
- prowadzeni spraw remontów dróg gminnych oraz mostów, w tym opracowywanie planów rzeczowo - finansowych remontów kapitalnych i bieżących, opracowywanie dokumentacji techniczno - prawnej do prowadzenia remontów, nadzór nad wykonywanymi remontami;
- bieżące utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym nawierzchni jezdni, chodników, parkingów, ciągów pieszych, ulic, placów i terenów zieleni otwartej;
- przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;
- przeprowadzanie kontroli gwarancyjnych dróg i obiektów drogowych;
- zarządzanie drogami gminnymi oraz współpraca z zarządcami dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych;
- organizacja zimowego utrzymania dróg gminnych oraz współdziałanie przy zimowym utrzymaniu dróg powiatowych i wojewódzkich;
- wydawanie opinii w zakresie przebiegu dróg;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz występowanie w tej sprawie o opinie do właściwych organów.
W zakresie robót publicznych do zadań Referatu należy:
- organizowanie i kontrola prac osób skazanych;
- organizowanie i nadzorowanie prac publicznych oraz robót interwencyjnych.
W zakresie gospodarki komunalnej do zadań Referatu należy:
- gospodarowanie gminnym zasobem mieszkaniowym tj.: prowadzenie ewidencji, przygotowywanie dokumentacji i projektów umów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych;
- gospodarowanie obiektami i lokalami komunalnymi (bieżące utrzymanie, eksploatacje, czynsze, opłaty, prowadzenie ewidencji oraz wnioskowanie o inwestycje i remonty);
- prowadzenie ewidencji podań o przydział lokalu mieszkalnego z mieszkaniowego zasobu gminy i spraw związanych z przydziałem lokali;
- prowadzenie egzekucji administracyjnej w sprawach lokalowych;
- bieżące utrzymywanie budynków wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego;
- zarządzanie budynkiem Urzędu, koordynacja prowadzonych w nich remontów, nadzór i koordynacja bieżących prac konserwacyjnych, porządkowych i gospodarczych;
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania budynku Urzędu i środków transportu Urzędu;
- zapewnienie dostaw mediów niezbędnych do funkcjonowania Urzędu i ich rozliczanie;
- podejmowanie działań w zakresie: właściwego utrzymania zieleni miejskiej, oczyszczania miasta, cmentarnictwa i grobów wojennych, decydowanie o zamknięciu cmentarza;
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem mieszkańcom Gminy dostaw wody oraz oczyszczania ścieków;
- realizacja zadań Gminy w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie w zakresie "dzikich wysypisk";
- prowadzenie spraw w zakresie eksploatacji, utrzymania i remontów kanalizacji deszczowej;
- prowadzenie spraw w zakresie zaopatrzenia Gminy w niezbędne dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu;
- współdziałanie w zakresie obsługii targowiska;
- wydawanie kart drogowych, terminowe rozliczanie kart drogowych i rozliczanie zużycia paliwa zakupionego dla samochodów służbowych Urzędu;
- organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi;
- prowadzenie ewidencji miejsc pamięci narodowej.
W zakresie opieki nad zabytkami do zadań Referatu należy:
- zgłaszanie wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków;
- prowadzenie gminnej ewidencji zabytków.